مدیریت زمان چیست ؟
بله، درست جواب داديد برنامه ريزي درست درسي و به عبارت صحيح تر مديريت صحيح؛ مدیریتی درست و دقیق بر تمام توانمندیها و امکانات و شرایطی که در اختیار شما قرار دارد و خیلی اوقات توسط بسیاری از شماها دیده نمیشوند و یا به طور صحیح و کامل دیده نمیشوند و اگر هم دیده شوند، به طور صحیح و کامل، بهکار گرفته نمیشوند و بنابراین نتیجه ای که باید و شایستهی آن هستید، حاصل نمیشود.
روزي استاد فلسفهاي به همراه يک شيشه و مقداري سنگ، سنگ ريزه، شن و ماسه وارد کلاس شد و شروع کرد به پر کردن شيشه با سنگ، سپس از شاگردان خود پرسيد آيا در اين ظرف جايي باقي مانده است ؟
همه پاسخ دادند: خير !
آن گاه استاد درب ظرف را باز کرد و شروع به پر کردن آن با سنگ ريزه نمود. سنگ ريزه ها بين فضاي سنگ ها قرار گرفتند و وارد ظرف شدند و دوباره تکرار سؤال و شنيدن همان پاسخ.
اين بار استاد درب ظرف را با اضافه کردن شن و ماسه بست و شروع به تکان دادن ظرف کرد. شن و ماسه ها، بين فضاي سنگ ريزه ها قرار گرفتند و وارد ظرف شدند.
سپس استاد پرسيد آيا در اين ظرف فضايی باقي مانده است ؟
همه پاسخ منفي دادند : اين بار استاد به ظرف، آب اضافه کرد و درب آن را بست و شروع به صحبت کرد و گفت: دوستان عزيز من، اگر من ابتدا ظرف را با آب يا شن و ماسه پر ميکردم، دیگر جايي براي سنگ و سنگ ريزه ها باقي نمي ماند.
شما هم بايد با زمان خود مانند اين ظرف برخورد کنيد و ابتدا ظرف زمانتان را با سنگ ها که همان کارهاي مهم شما هستند، پر کنيد چرا که هميشه جا براي شن و ماسه هست. زمان، سرمایهی بزرگی است که در اختیار تک تک ما قرار دارد و فقط و فقط خود ما هستیم که میتوانیم تعیین کنیم این سرمایه به چه شکلی بهکار گرفته شود و از آن چه سودی حاصل شود. شما کنکوریهای عزیز شاید بهتر از دیگران معنی این سخن را درک کنید، چرا که به خوبی اهمیت زمان اندک و در عین حال بسیار ارزشمندی که در اختیار دارید را میدانید و با تمام وجود ارزش لحظه لحظهی آن را درک میکنید. بسیاری از کارها هستند که همچون شن و ماسه های مثال بالا هستند و همیشه میتوانید برای آنها زمان بگذارید، حال آنکه امروز شما در موقعیتی هستید که زمان برایتان ارزشی فوق العاده دارد که اگر بی برنامه بگذرد و البته بیحاصل، جز حسرت و افسوس چیزی بر جای نمیماند.
داستان فوق، بهترين مثال براي اهميت اولويت بندي فعاليت هاست. بله درست است.
در يک زمان همه ي درس ها و مطالعه ي آن ها اهميت يکساني ندارند. به عبارت ديگر براي تقويت تمام دروس از برنامه ي يکساني نبايد استفاده کرد.
تکنيک هاي مديريت زمان :
۱) ذهني
۲) عملي
۱) تکنيک هاي ذهني مديريت زمان
حذف باورهاي ذهني غلط
دانش آموز عزيز، اگر باور تو اين است که وجود برنامه يا عدم آن هيچ تأثيري بر روند مطالعهي شما نخواهد داشت، قطعاً اشتباه مي کنيد، چنين تفکري مانع استفاده از برنامه هاي درسي خواهد شد. گروهی از دوستان گمان میکنند که میتوانند به صورت ذهنی تمام مسایل را بررسی نمایند و به مطالعهی تمامی دروس بپردازند و با این کار نه تنها بیهوده به ذهن خود فشار میآورند، بلکه به هیچ وجه نمیتوانند جای یک برنامهریزی خوب را پر کنند.
مطمئناً زمانی که یک برنامهریزی صحیح و کامل را بهکار گیرید، تأثیر شگرف آن را در پیشبرد بهینه ی امور درسی خود مشاهده خواهید کرد.
چند باور غلط ذهني درباره ي مديريت زمان
الف) برنامه ريزي خلاقيت را از ما مي گيرد و ما را خشک و کليشه اي بار مي آورد.
توضيح : اگر برنامه ريزي با روحيه ي شما مطابق باشد و تمام موارد زندگي را مورد توجه قرار داده باشد، نه تنها خلاقيت شما را کاهش نمي دهد بلکه با افزايش امکانات زماني، موجبات پرداختن به تمام امور مورد علاقهي شما را مهيا مي سازد. یک برنامهریزی خوب، چنان تواناییهای فکری و ذهنی شما را افزایش میدهد که با آرامش خاطر میتوانید در مورد تمامی مسایل درسی و حتی امور روزمرهی زندگی خود بیندیشید و با فکری آزاد و ذهنی باز به رویارویی با مسایل خود بپردازید.
ب ) چون برنامه هاي درسي معمولاً به طور کامل اجرا نمي شوند، محکوم به شکست هستند.
توضيح : اگر برنامه ي درسي، به طور اصولي، نيازهاي دانش آموز را مورد بررسي قرار دهد و با توان دانش آموز هماهنگ باشد ، بيش تر آن اجرا مي شود.
نکته ۱ : اگر ۸۰ درصد يک برنامهي درسي منطقي اجرا شود ، اجراي آن در حد بسيار عالي ارزيابي مي شود.
نکته ۲ : اجراي يک برنامه هر چند به مقدار کم مي تواند يک شروع بسيار خوب باشد به شرط آن که در روزهاي بعد بتوانيد اين اجرا را رشد داده و آن را بيشتر کنيد.
نکتهی بسیار مهم در این خصوص، در مورد آن دسته از دوستان کنکوری است که با وجود اینکه دیگر فرصت چندانی به کنکور باقی نمانده است و دیگر آلان زمان از این سو به آن سو پریدن و از این شاخه به آن شاخه رفتن نمیباشد، هنوز به تغییر در روشها مشغولند و هنوز به درستی نمی دانند چه میخواهند و چه میتوانند بکنند و این تنها نتیجهای که دارد این است که در نهایت حسرت و افسوسی برایشان به جا میماند؛ پس به هوش باشید، زمان اندک است و بسیار ارزشمند و امروز و از همین حالا شروع کنید و با تکیه بر یک برنامهریزی صحیح و مطمئن، از تمامی تواناییهای خود بهره بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را کسب نمایید.
پ ) برنامه ي درسي به معناي حذف هر گونه استراحت و تفريح و به معناي پر کردن کل زمان با مطالعه است.
توضيح : در يک برنامه ي درسي صحيح تمام نيازهاي روزمرهي فرد از جمله استراحت، خواب، تفريح در حد تعادل بايد مورد توجه قرار گيرد. در غير اين صورت برنامه قابل اجرا نخواهد بود.
برنامه ريزي مثبت ضمير ناخود آگاه :
به طور کلي رفتار و عملکرد هر انساني تحت تأثير ناخودآگاه او شکل مي گيرد، از آن جايي که هر انساني بيش از آن که تحت تأثير عقل و منطق خود باشد، تحت تأثير احساسات خود است اگر بتوانيد ضمير نا خود آگاه خود را مثبت طراحي کنيد نسبت به درس و مطالعه احساس خوبي خواهيد داشت و اين شروع يک موفقيت بزرگ است.
تجسم خلاق مثبت و تأثير آن بر ضمير ناخود آگاه
اگر مدام خود را در حالتي ببينيد که در حال اجراي قوي برنامه هستيد و با جملات مثبت و محرکي که از ذهن خود مي گذرانيد، اين تصاوير را تقويت کنيد، به تدريج اين تصاوير جملات مثبت، موجب طراحي جديدي در ذهن شما ميشود و احساس فوق العادهاي نسبت به مطالعه در شما ايجاد خواهد کرد. مدام به خود بگویید که من با برنامهریزی صحیح میتوانم به تمام آرزوهایم برسم و از تمام توانم به بهترین نحو ممکن استفاده نمایم. تأثیر شگرف جملات مثبت بر ذهن را دست کم نگیرید. این جملات مثبت میتواند مسیر زندگی شما را تغییر دهد.
مثال : دانش آموزي که تا به حال از درس شيمي لذّت نمي برده است و نمرات او هميشه در اين درس کم بوده است، اگر مدتي ( حدود يک ماه ) نقش يک دانش آموز خوب را بازي کند و همواره خود را در نقش او تصور کند که هميشه دوست دارد در کوچک ترين فرصت ها به مطالعهي اين درس بپردازد و خود را در حالت مطالعهي آن درس ببيند و لذّت آن را در ذهن خود احساس کند و یا حتی تجسم نماید، پس از مدتي احساس او نسبت به اين درس تغيير کرده و تمايلات مثبت او واقعي مي شود.
این تجسم مثبت و بهکارگیری جملات مثبت نه تنها در درس خواندن که در تمامی امور زندگی ما میتواند معجزه آفرین باشد.
البته در کنار اين تصاوير، نقش جملات مثبت بسيار مؤثر است.
به طور مثال: (( به درس شيمي خيلي علاقه پيدا کرده ام )) (( از خواندن شيمي لذت مي برم )) (( به زودي دانش آموزي قوي در درس شيمي خواهم شد )) (( دوست دارم زمان مطالعهي شيمي خود را افزايش دهم و در هر فرصتي به آن بپردازم )) (( در درس شيمي استعداد عجيبي در خود کشف کردهام . ))
سؤال : آيا اين تصاوير و جملات مثبت خود فريبي نيست ؟
پاسخ : خير، بلکه نقش جديدي است که شما در زندگي بازي ميکنيد و به زودي اين نقش، واقعيت زندگي شما خواهد شد. در واقع میتوان گفت که این یک روش مبارزه با فرسودگی و ناامیدی در یک زمینهی خاص و یا یک درس بهخصوص است.
سؤال : چرا در برخي از دانش آموزان تجسم خلّاق مثبت و سيگنالهاي مثبت، موجب تغيير رفتار و اجراي برنامه درسي نمي شود ؟
پاسخ : به دو علت، اول اين که خيلي زود اين تصاوير و جملات مثبت را رها مي کند.
دوم بايد با احساس اولين نشانههاي مثبت در ذهن، درس خواندن را افزايش داده و کيفيت آن را ارتقاء دهد تا اين هم افزايي حالت مثبت ذهن را تقويت کند و موجب تغيير منش در فرد شود.
در پایان این نکته را عرض کنم که به هوش باشید که زمان اندک است و فرصت این پا و آن پا کردن ندارید، تصمیم خود را بگیرید و با انتخاب برنامه ای صحیح و مناسب، به مطالعهی دروس بپردازید تا بتوانید در مدت زمان باقیمانده، بیشترین راندمان را داشته باشید.
نکته ی دیگری هم که باید خدمتتان عرض نمایم این است که گمان نکنید برنامهریزی، یک امر پیچیده است که حتماً باید برای آن به این و آن مراجعه کرد و با صرف هزینهای گزاف به یک برنامهی صحیح دست یافت؛ به هیچ وجه این طور نیست بلکه شما اگر خودتان بخواهید با اندکی تمرکز بر تواناییها و امکانات خود، میتوانید بهترین برنامهریزی را برای خود انجام دهید.
و کلام آخر اینکه، در این وب سایت، سعی کردهایم تمام تلاش خود را بهکار گیریم و یک برنامهی مدون و جامع برای شما داوطلبان عزیز فراهم کنیم که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد. این برنامه شامل برنامهای هفتگی برای مطالعهی دروس و همچنین برنامهی زمانبندی روزانه و هفتگی میباشد که میتوانید مراجعه کرده و با استفاده از آنها از همین امروز با برنامهای صحیح، به سوی آیندهای روشن که حق شماست، پیش بروید.
با ما همراه باشید
زندگی بافتن یک قالیست. تو در این بین،میبافی. نقشه را خوب ببین. نکند آخر کار،قالی زندگیت را نخرند....